Thomas Café ©

"Nincsenek Véletlenek" --- Életérzések , gondolatok Tőlem

Friss topikok

idokep.hu

Hőtérkép

Beszélgető Ablakocska


ShoutMix chat widget

2010.02.03. 20:29 Thomas_AV

Ó azok a csodálatos Nohabok!

Balatonalmádiban pillantottam meg az első Nohabot még 5 évesen! Azóta nekem ez a típus lett a kedvencem.Az MÁV M61 sorozat a MÁV részére szállított fővonali dízel-villamos mozdony sorozat. Kultikus jármű. Beceneve „NOHAB”, a gyártója nevéből.

 

 

 

Az 1950-es évek végén, az 1960-as évek elején a gőzvontatás aránya a hazai vasútvonalakon igen magas, 85%-os volt.

 

A korszerűsítés megkívánta nagy teljesítményű dízelmozdonyok forgalomba állítását, azonban a magyar ipar abban az időben nem volt felkészülve ilyen vasúti járművek gyártására. Ezért a MÁV illetékes szakemberei pályázatot írtak ki fővonali mozdony beszerzésére. A felhívásra 17 cég jelentkezett 30 típussal. A pályázók közül két cég, a német Krauss-Maffei, valamint a svéd NOHAB mozdonyai kaptak lehetőséget magyarországi vasútvonalakon történő kipróbálásra 1960-ban. Végül az ajánlatok közül a MÁV választása az utóbbira esett, a mozdony technikai kiforrottsága, kevesebb karbantartást igénylő szerkezeti felépítése miatt, valamint azért, mert a típusban alkalmazott motorból világszerte már több ezer darab üzemelt.

A mozdonyból a MÁV összesen 20 darabot vásárolt. Annak ellenére, hogy a NOHAB gyár készen állt volna további járművek gyártására és leszállítására, a politikai körülmények nem tették lehetővé a beszerzésüket. A MÁV ezt követően a szovjet gyártmányú M62 sorozatszámú "Szergej" vásárlása mellett döntött.

Az M61-es mozdonyok elsősorban gyorsvonatokat továbbítottak, Budapest és a vidéki nagyvárosok között. Ennek oka főként az volt, hogy a mozdonyok rendelkeztek a vonatok fűtéséhez szükséges gőzfejlesztővel (abban az időben a személykocsik még nem villamos fűtésűek voltak). Az M61 011-020 psz. mozdonyokat a Budapest-Debrecen vonal villamosításáig (1970. dec. 11.) kihelyezték Debrecenbe, ez időben jártak Mátészalka felé is. Az 1970-es és 1980-as években az ország keleti feléből a villamos vontatás térnyerésével a mozdonyok egyre inkább kiszorultak, helyüket a V43 (Szili) és a V63 (Gigant) villamos mozdonyok vették át. Az 1980-as években főként a Balaton északi partján teljesítettek szolgálatot. 1983. szeptember 20-tól 1989. június 1-jéig több M61-es volt Tapolcáról Nagykanizsára kihelyezve, később állomásítva. 1990 júliusáig az összes megmaradt mozdony Tapolcára került, és főleg a Balaton északi partjánál teljesítettek szolgálatot. 1998. május 1-jétől az M61 017 az Északi VF rákosi telepén segélyszerelvény mozdonyaként alkalmazták és az Északi Gépészeti Főnökséghez állomásították, 2000. február 5-től átminősítették üzemi mozdonnyá és új pszt. kapott (A61 017). Az M61 001-est 2000.03.09-től a budapesti Magyar Vasúttörténeti Parkba állomásították, múzeumi mozdonnyá minősítették. A típus menetrend szerinti forgalomban 2000. december 21-én közlekedett utoljára Magyarországon.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 A 20 mozdonyból jelenleg 6 üzemképes

* M61-001 – Üzemképes, a MÁV-nosztalgia fűtőház tagja (Magyar Vasúttörténeti Park)
* M61-002 – Selejtezve: 2001. november 7. Az üres mozdonyszekrény 2005. március 3. óta a NOHAB-GM Alapítvány tulajdona.
* M61-003 – Selejtezve: 1988. december 21. (motorját a 010-esbe helyezték át)
* M61-004 – 1999. június 4-én Badacsonylábdihegynél baleset következtében megrongálódott, selejtezve: 1999. november 23. (A mozdony egyik felét a Közlekedési Múzeum oldalánál állították ki.)
* M61-005 – Selejtezve: 1991. október 24.
* M61-006 – Üzemképes, a MÁV Nosztalgia Kft. tulajdona (Magyar Vasúttörténeti Park)
* M61-007 – Selejtezve: 1989. szeptember 15.
* M61-008 – Selejtezve: 1997. január 15.
* M61-009 – Selejtezve: 1987. november 20.
* M61-010 – Üzemképes, a NOHAB-GM Alapítvány tulajdonában van, 2010. január 19-én sikeres futópróbát tett.
* M61-011 – Selejtezve: 1991. november 24.
* M61-012 – Selejtezve: 1994. január 19.
* M61-013 – Selejtezve: 1999. február 10.
* M61-014 – Selejtezve 1997. január 15.
* M61-015 – Selejtezve: 1994. január 19.
* M61-016 – Selejtezve: 1989. június 15.
* M61-017 – Pályafenntartási célokat szolgál, 2761 017-9 (korábban A61 017) pályaszámmal (Új fogaskerék áttétellel 120 km óra sebességre képes. Villamos fűtőgenerátor került bele mérőkocsi fűtéséhez, amit kék csík jelez az oldalán. 2008-ban és 2009-ben a csíksomlyói búcsúra tartó különvonatot vitte Romániába)

* M61-018 – Selejtezve: 1992. november 12. (motorját a 004-esbe helyezték át)
* M61-019 – Üzemképes, a MÁV Nosztalgia Kft. tulajdona (Magyar Vasúttörténeti Park)
* M61-020 – Üzemképes, a MÁV nosztalgia-fűtőház tagja (Magyar Vasúttörténeti Park)


 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d2/MAV_M61_budapest2.jpg

 

 

1 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://thomaskavezoja.blog.hu/api/trackback/id/tr761727675

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csak egy kis pontosítás: a NOHAB mozaikszó a tervezőmérnökök neveinek kezdőbetűjéből adódik össze!
süti beállítások módosítása