Thomas Café ©

"Nincsenek Véletlenek" --- Életérzések , gondolatok Tőlem

Friss topikok

idokep.hu

Hőtérkép

Beszélgető Ablakocska


ShoutMix chat widget

2010.05.07. 10:59 Thomas_AV

Buddhista és keresztény etika

 

Bevezetés

Egy régi mondás szerint "Amilyen az istened, olyan az életed". Nem mindegy, hogy Isten van vagy nincs, ha van, milyen, és hogy ez itt és most mit jelent a számunkra. A világnézet nem csupán elméleti dolog és magánügy, hanem a hétköznapi döntéseinkben, a jellemünkben, az életvitelünkben s így a kapcsolatainkban is megjelenik.

 

Ma Magyarországon tucatnyi bejegyzett buddhista közösség működik, a gyakorló buddhisták és a buddhizmussal szimpatizálók száma 5 és 10 ezer között van. Japán és kínai, koreai és tibeti eredetű irányzatokat egyaránt találunk. Ezek között a Buddhára visszavezethető világnézeti alapokon túl nem kevés módszertani eltérést találunk, és nem véletlenül különültek el egymástól (théraváda, karmapa, zen, amida-kultusz stb.). Ami azonban etikai megközelítésüket és állásfoglalásaikat illeti, igenis lehet egységes buddhista etikáról beszélni.

Talán nincs két olyan vallás, amely annyira ellentétes lenne, mint a buddhizmus és a kereszténység, és a világnézeti különbségek természetesen az embertan és az etika területén is megjelennek. Ennek a rövid, bevezető jellegű összehasonlító tanulmánynak a célja egyszerűen a különbségek tisztázása, mert - bármilyen hihetetlen - napjaink korszelleme még ezt a két vallási rendszert is igyekszik összemosni. Ezért a buddhista állásfoglalást keresztény szempontú kritikai megjegyzések kísérik.

A tanulmány négy területre koncentrál, az etika négy alapkérdését követi:
1. Kicsoda és micsoda az ember?
2. Milyen erkölcsi elveket kövessen az ember?
3. Miért cselekedjen az ember erkölcsösen?
4. Képes-e, és hogyan képes az ember az erkölcsi elvek szerint élni?

 

1. Kicsoda és micsoda az ember?

A buddhizmus szerint
Az igazi kérdés az, hogy mi az ember: valójában mi az, ami felteszi magának azt a kérdést, hogy "ki vagyok én"? A buddhista meditációban szerzett tapasztalat szerint a válasz ez: az egó folyton változó, mulandó pszichikai és fizikai elemek folyton változó, mulandó halmaza. A hétköznapi értelemben vett "én" tehát nem létezik, illúzió. Ennek nem tudása, a maradandó egóba vetett hit minden baj oka. Ez a tudatlanság, illetve az illúzióhoz való ragaszkodás ("szomj") okozza a szenvedéssel teli életek céltalan, pokoli forgatagát (lélekvándorlás). Összefoglalva: az ember tkp. pszichés létező, metafizikai-pszichikai problémája van, és ilyen jellegű megoldásra van szüksége.

Megjegyzés
(a) A buddhista misszió módszertana szerint a keresőnek "nem kell hinni semmiben", előbb legyen saját tapasztalata (meditáljon), és ha tapasztalata igazolja a buddhista tanítást, akkor higgyen Buddhának. Valójában körérvelésről van szó, mert a meditációs technika eleve a buddhista tanításra épül: az embert izolálva, az Istennel való kapcsolat lehetősége és szükségessége nélkül kezeli. Az ember pedig - éppen mert csak teremtmény - nem is talál önmagában semmit, ami abszolút, változatlan, örök, hiszen csak a Teremtő az. Az emberi személyiségnek csak a személyes Teremtőjével való viszonyon belül van (lét)értelme.
(b) Buddha az ember lényének analizálása közben sorra rámutat az egyes fizikai és pszichikai elemekre, és rákérdez: "Ez vagy te?" A válasz mindig "Nem", így látszólag joggal teszi fel a kérdést, hogy "Akkor hol van az éned?", és a helyes válasz a "Sehol". Az "egész" azonban mindig több, mint a részei halmaza. Ahogy a víz tulajdonságainak listája sem egyenlő a hidrogén és az oxigén tulajdonságainak az összességével, ugyanúgy az ember lénye, személyisége sokkal több és más, mint fizikai és pszichikai elemeinek puszta halmaza.

A kereszténység szerint
Az igazi kérdés az, hogy kié az ember? A természet, a lelkiismeret és Isten írott kinyilatkoztatásának a vizsgálata alapján a válasz ez: az ember Istené, az ő teremtménye. Isten világában az a természetes, hogy Isten teremtménye az Ő parancsait követi. Mivel mégis öntörvényű lett, tönkre is ment: istenképűsége eltorzult, a bűn rabja, és Isten számonkérése vár rá. Összefoglalva: az ember csak a Teremtőjével való viszonyon belül leírható lény; erkölcsi problémája van, és erkölcsi megoldásra vár.

 

2. Milyen erkölcsi elveket kövessen az ember?

A buddhizmus szerint
A kifejezetten buddhista erköcsi szabályok a megvilágosodás felé vezető úton járást segítik. Relatívak és a gyakorlathoz igazodva változhatnak, hiszen az ellentétek illúzórikus világában (igaz-hamis, jó-rossz stb.) kell őket alkalmazni, de a buddha-tudat e kettősségeken és szabályokon túl van. A laikusokra öt erkölcsi szabály vonatkozik: nem ölni, nem lopni, nem hazudni, nem erkölcstelenkedni, nem használni tudatbódító szereket; a szerzetesek továbbiakat is betartanak (pénz nem érintése, cölibátus stb.).

Megjegyzés Ha valójában csak az "egy" létezik, ami túl van az ellentétek, a kettősségek (bűnös és szent, igaz és hamis stb.) világán, akkor a jó, az igaz és a szeretet ugyanolyan illúzió, mint a rossz, a hamis és a gyűlölet. De mi az erkölcs alapja, ha a jó és rossz közötti különbségtétel képzelődés? Ha valaki a buddhatudatot megvalósítva jón és rosszon is túl emelkedik, miért tenne inkább jót, mint rosszat? Mi erre a garancia?

A kereszténység szerint
Isten parancsolatainak kell engedelmeskedni, amelyek Iste lényéből fakadnak, abszolút érvényűek, és az Istennel és másokkal való életet szabályozzák (Tízparancsolat, aranyszabály, Isten- és emberszeretet); a kinyilatkoztatott parancsolatok és alapelvek változatlanok, de minden kultúrában alkalmazhatók a mindennapi életre.

 

3. Miért cselekedjen az ember erkölcsösen?

A buddhizmus szerint
Külső ok: a karma törvényének és a lélekvándorlásnak a létezése (sok élet, sok lehetőség). Belső ok: az erkölcsi szabályok betartását az egyén belátására kell bízni; javasolni kell neki, hogy a saját és mások érdekében legyen erkölcsös, mert ha nem az, akkor szenvedést okoz önmagának és másoknak egyaránt.

Megjegyzés A karma mint rendszer egy személytelen, mechanikus erkölcsi világgépezet lenne, amely nem ismer kivételt, sem irgalmat, sem bocsánatot, csak következményeket, és a jóvátétel kötelességét. De ha nincs helye a megbocsátásnak, és éppen nincs lehetőség a jóvátételre, akkor mi lesz az emberi kapcsolatokkal? Ha mindenki ugyanazt kapja vissza, mint amit tett, akkor végső soron mindenki mindent megérdemel, és a bűnök vég nélkül ismétlődnek. Ha pedig a karma megkerülhető egy tudatállapotváltozással, a bűn végső soron büntetlenül marad.

A kereszténység szerint
Külső ok: a Teremtő létezése, akinek a világában csak az Ő akarata szerint lehetne és szabadna élni, illetve hogy Isten az öntörvényűséget megtorolja (az egy életért való felelősség). Belső ok: a lelkiismeret megléte mindenkiben (elnyomva vagy követve); ha ez ember öntörvényű, akkor megsérti Istent, árt másoknak és önmagának. Az Isten parancsának való engedelmesség végső és alapvető indítéka csak az Isten iránti gyermeki viszontszeretet lehet. A többi ember iránti etikus hozzáállás egyszerűen az Istennel való személyes kapcsolatból fakad: amit az ember Istentől kap, azt önkéntelenül is továbbadja másoknak.

 

4. Képes-e, és hogyan képes az ember erkölcsösen élni?

A buddhizmus szerint
Az embernek önerőből kell törekednie az erkölcsi jóra, és ha karmikusan érett, akkor erre képes is (jó karma: buddhista lesz, majd szerzetes lesz, és meg is világosodik). Külső segítség nincs, bár az útmutatás szükséges.

A kereszténység szerint
Isten és a segítsége nélkül, önerőből az ember nem tudja követni Isten parancsait. Csak Krisztusban hitre jutva, a bűn rabságából kiszabadulva, lelkileg újjászületve, Isten belső, átváltoztató munkájának köszönhetően képes megújult lelkiismeretének és Isten parancsainak engedelmeskedni.

 

Záró gondolatok a szeretetről

Buddhista felfogás szerint nincs buddhista szeretet vagy keresztény szeretet, csak szeretet van. Ezzel szemben keresztény szempontból igenis nyilvánvaló elvi és gyakorlati különbségeket lehet felfedezni a buddhista és a keresztény szeretet között. Ezek éppen a két vallás világnézeti alapjaiból fakadnak:

*

A buddhizmusban a szeretet elfogadható formája elsősorban az anyai szeretet (felelős gondoskodás), illetve a meg nem világosodott, szenvedő lények iránti együttérzés (sajnálat); a szeretet ennél bővebb vagy más értelmezése ugyanolyan illúzió, mint a gyűlölet, amelyek egyazon érme két oldalaként az ellentétek világához tartoznak, amelyen belül minden csak a saját ellentétéhez viszonyítva létezik. A kereszténység viszont azt hirdeti, hogy az ellentétek (pl. jóság és gonoszság, szeretet és gyűlölet) egymás nélkül is tudnak létezni, és egy napon a gonosz és a gyűlölet eltűnik Isten világából, mert örökkévaló csak az lesz, ami az örök Isten lényéből fakad (a jóság és a szeretet).

*

A buddhista szeretetben végső soron nincs személyes ragaszkodás, mert a hétköznapi értelemben vett én és te illúzió; így az emberekhez (vagy bármihez) való személyes kötődés karmikus terhet okoz, ami az evilági létbe kényszerít vissza, a cél pedig éppen ennek az elkerülése. Keresztény szempontból a szeretet egyik legnagyobb próbája éppen az az önfeledt ragaszkodás, amelyre a legszentebb példát Isten irántunk érzett, mindenhová utánunk jövő, keresztre is felfeszülni képes szeretete adja.

 

A cikk megjelent az Ökumené 2004/3-as, 56. számában.

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://thomaskavezoja.blog.hu/api/trackback/id/tr951981092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása